fbpx

Flagging: een vlag bij je politieke kernboodschap

door 30 jul 2020

Flagging is een techniek waarmee je in een gesprek makkelijk de aandacht kunt vestigen op jouw kernboodschap, door je boodschap te markeren met een zinnetje. Zo’n zinnetje kondigt vaak een voor de spreker inhoudelijk belangrijk punt aan. Als je er op gaat letten, zul je zien hoe vaak dat wordt gebruikt door politici.

Jouw kernboodschap

“Laat ik er dit over zeggen: …” Het is een zinnetje, dat je mogelijk bekend voorkomt. Het is een van de vele voorbeelden, waarmee je als het ware een vlaggetje zet bij jouw kernboodschap. Je kondigt hiermee aan dat je nu iets gaat zeggen wat niemand mag missen. Deze techniek is ook handig om via een bruggetje de journalist af te leiden van het onderwerp waar jij eigenlijk nog even niks over wilt zeggen. Het effect is dus tweeledig, zeker wanneer je er ook technieken als bridging of framing aan koppelt. (In de Mediatraining leer je precies hoe dit werkt.)

Andere voorbeelden van deze techniek zijn onder meer:

  • “Vooropgesteld dit: …“
  • “Goed dat u dat vraagt. Belangrijk in dat kader is dit: …”
  • Allereerst het volgende: …“
  • [Naam partij] is – los van uw vraag – altijd van mening dat…

De luisteraar of kijker moet onbewust worden gealarmeerd dat er iets aankomt wat hij of zij niet mag missen. Een vlaggetje dus!

Dividendbelasting

Rob Jetten (D66) is een meester in het planten van vlaggetjes. Zo’n beetje zijn vuurdoop als fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer kreeg hij in gesprek met Frits Wester van RTL Nieuws. Wester stelt na een debat over de veelbesproken dividendbelasting vast dat het geld allemaal naar het bedrijfsleven gaat. “Is dat ook uw voorkeur?”, vraagt hij Jetten.

Het antwoord van Jetten klinkt als volgt: “Ik vind het allereerst verstandig dat het kabinet heeft besloten de afschaffing van de dividendbelasting te heroverwegen. We gaan kijken welke voorstellen het kabinet doet om dat geld in te zetten.” Daarmee geeft de D66-voorman nog niet aan of de voorstellen nu wel of niet op zijn steun kunnen rekenen, hoewel het antwoord zich makkelijk laat raden. D66 maakt immers deel uit van de coalitie. Dat Jetten vervolgens exact diezelfde zinnen enkele malen herhaalt, maakt zijn optreden niet sterker en geeft hem de bijnaam ‘Robot Jetten’.

Toch is de wijze waarop Jetten deze techniek hanteert niet verkeerd. Hij geeft direct aan waar wat hem betreft de belangrijkste actie moet liggen, namelijk bij het voornemen van het kabinet om zich nog eens goed achter de oren te krabbelen, voor wat betreft de afschaffing van de dividendbelasting.

Gesprekstechnieken op orde

Ook tijdens Nieuwsuur in maart 2019 laat Jetten zien zijn gesprekstechnieken goed op orde te hebben. “Drammen heeft dus zin”, zegt Jeroen Wollaars, “want VVD en CDA zijn een flink stuk uw richting opgekomen.” Wollaars wil dus eigenlijk weten hoe Jetten dat zo voor elkaar heeft gekregen. Daar gaat Jetten eigenlijk niet op in, want hij pakt meteen de kans om zijn kernboodschap nog eens flink voor televisiekijkend Nederland neer te zetten. “D66 is in dit kabinet gestapt om een goed klimaatbeleid voor elkaar te krijgen”, reageert Jetten, “en ik ben heel blij dat we vandaag (..) goed hebben doorgepakt.” 

Ook tijdens Nieuwsuur in maart 2019 laat Jetten zien zijn gesprekstechnieken goed op orde te hebben. “Drammen heeft dus zin”, zegt Jeroen Wollaars, “want VVD en CDA zijn een flink stuk uw richting opgekomen.” Wollaars wil dus eigenlijk weten hoe Jetten dat zo voor elkaar heeft gekregen. Daar gaat Jetten eigenlijk niet op in, want hij pakt meteen de kans om zijn kernboodschap nog eens flink voor televisiekijkend Nederland neer te zetten. “D66 is in dit kabinet gestapt om een goed klimaatbeleid voor elkaar te krijgen”, reageert Jetten, “en ik ben heel blij dat we vandaag (..) goed hebben doorgepakt.” 

Herken jij flagging?

Nu je dit hebt gelezen, zal het jou wellicht ook opvallen. Sommige politici zijn heel bedreven in het gebruik van flagging. Let er maar eens op. Als je er eentje ziet, laat het dan weten, via de comments op Facebook of onder dit artikel. 

Ben jij politicus en wil je de regie over je media-uitingen?

De Mediatraining voor Politici is van start gegaan! Hierin leer je onder andere over flagging, bridging en framing, maar ook over wat je uitstraalt, hoe je met de pers omgaat en nog veel meer. Je kunt deze week nog instappen.

Voor slechts 10 deelnemers geldt een super early bird korting van 63%. Doe je mee?

mediatraining voor politici
Raymond Janssen

Raymond Janssen

Eigenaar & mediatrainer

Raymond Janssen is al van kinds af aan een, zoals je het noemt, politiek dier. Toch werd hij journalist en trainer.

Door zijn ervaring met en kennis van de media te combineren met liefde voor politiek kan hij als geen ander ambitieuze politici helpen met hun media-presence.