fbpx

Zo moet het wél: loco-burgemeester Den Haag pakt zijn kans bij Op1

door 31 aug 2020Blogs

Begin augustus 2020 was loco-burgemeester van Den Haag Hilbert Bredemeijer te gast bij Op1. Hij kwam praten over de ongeregeldheden, die zich dat weekend langs de stranden van Den Haag en Zandvoort hadden afgespeeld. Het gesprek werd gevoerd na een zomers weekend waarin veel badgasten het niet zo nauw namen met de toen geldende coronamaatregelen. Dat leidde tot chaos op de wegen richting de Haagse stranden. Er waren incidenten tussen verkeersregelaars en automobilisten die teruggestuurd werden omdat de stranden overvol waren. Ook overleden enkele zwemmers dat weekend, nadat zij tijdens het zwemmen in de problemen waren gekomen. Een heftig weekend voor de gemeente Den Haag dus. Loco-burgemeester Bredemeijer laat zich aan tafel bij Sophie Hilbrand en invalpresentator Tim Hofman niet van de wijs brengen en blijft hameren op zijn kernboodschap.

‘Op het ergste voorbereid’

De correcte Bredemeijer vervult zijn rol met verve. Hij vat het weekend nog eens samen als een ‘oververhit weekend met een dikke, zwarte rand’. Bredemeijer somt op wat er zoal is gebeurd, maar Hofman duurt dat allemaal wat te lang. Hij onderbreekt de loco-burgemeester en merkt op dat de loco ‘het allemaal niet in de hand had’. Hilbert Bredemeijer laat zich niet uit het veld slaan. ‘We waren op het ergste voorbereid’, vervolgt hij, ‘we hebben alle scenario’s daarvoor uit de kast getrokken’. De loco-burgemeester schetst dat de zaterdag van het gewraakte weekend aanmerkelijk drukker was dan gewoonlijk en dat daarom de plannen voor de zondag met minstens zulk mooi weer inderdaad moesten worden opgeschaald. Zijn kernboodschap was duidelijk: we hebben gedaan wat we op dat moment konden doen.

Coronamaatregelen

Bredemeijer gaf eerder die week al bij verschillende media aan dat de stranden van Den Haag en Scheveningen zo breed zijn dat iedereen die wil komen zich ook aan de coronamaatregelen kan houden. Mede door Duitse en Belgische bezoekers met een niet-Westerse migratieachtergrond, die normaal op vakantie zijn in hun land van herkomst, werd het fors drukker dan normaal tijdens een zomers weekend. Eerder die week heeft Bredemeijer nog aan een Duitse journalist gemeld dat Duitse toeristen altijd welkom zijn, maar dat weekend liever even niet, maar die boodschap ontgaat Hofman.

‘Ik ben toch niet gek’

Hofman maakt haast. Hij wil weten hoe Den Haag ongeregeldheden, zoals in het geschetste weekend denkt te voorkomen in de toekomst. Bredemeijer laat zich echter niet van zijn stuk brengen. Hij legt uit hoe zijn gemeente de zondag van het gewraakte weekend heeft gereageerd op ontstane situatie die zaterdag. Hij heeft zijn kernboodschap nauwgezet voorbereid en stoort zich niet aan de wat hijgerige toon van ondervragen van Hofman. Hofman persisteert in opmerken dat de genomen maatregelen niet zouden werken, terwijl de loco telkens blijft benadrukken wat de werking wél is geweest.

Hofman luistert overduidelijk niet goed genoeg en wil horen dat het alleen goed ging omdat zondags de toegang tot de stranden werd geweigerd. Bredemeijer weet het prima om te buigen tot iets positiefs: “Voor heel veel mensen is zaterdag of zondag een heel mooie stranddag geweest” en herhaalt nogmaals de genomen maatregelen. Hofman bewijst echt niet goed te hebben geluisterd en zegt dat de loco op de Duitse radio de badgasten juist heeft opgeroepen naar Den Haag te komen. Bredemeijer heeft dat eerder in het gesprek al ontkend. Hij blijft rustig: ‘Ik heb net toch gezegd dat ik dat niet heb gezegd? Ik ben toch niet gek?’. Hofman stottert en hapert, Bredemeijer lacht beleefd en herhaalt voor de zoveelste keer zijn kernboodschap: we hebben gedaan wat we konden doen.

Kernboodschap

Tim Hofman zakt in dit interview voor zijn examen als talkshowhost en Hilbert Bredemeijer maakt van dit zwakke optreden eenvoudig gebruik om zich als standvastig politicus te profileren. Hij krijgt – mede door het slechte luisteren van Hofman – herhaaldelijk de kans zijn kernboodschap te herhalen: ‘Wij zijn een gastvrije badplaats, maar soms laat de situatie het niet toe dat er zoveel badgasten naar Den Haag komen’, om af te sluiten met de mededeling dat de gemeente deed wat ze kon. Hieronder is het fragment te bekijken. Oordeel zelf maar…

Meer analyses van media-optredens in de politiek?

Vraag de analysereeks aan en ontvang vijf dagen lang elke dag een grondige analyse van bekende media-optredens van politici.

Raymond Janssen

Raymond Janssen

Eigenaar & mediatrainer

Raymond Janssen is al van kinds af aan een, zoals je het noemt, politiek dier. Toch werd hij journalist en trainer.

Door zijn ervaring met en kennis van de media te combineren met liefde voor politiek kan hij als geen ander ambitieuze politici helpen met hun media-presence.